De reis van de held. Stap 3: magische helpers langs de weg

Stap 3: Magische helpers langs de weg

Als de held het besluit heeft genomen vindt er meestal een ontmoeting plaats met een persoon die je gaat beschermen, een gids of mentor. Deze gids staat symbool voor de onbewuste helpende kracht van het lot. In de verhalen of films is dat vaak een oude wijze man of vrouw met bijzondere krachten.

Op zoek naar een voertuig. Inmiddels is het begin 2012 en na een studie op internet zijn we op zoek naar een voertuig. De specificaties worden opgesteld:

4x4 met stuurbekrachtiging
Diesel
2 stapelbed (0,70x200)
1 groot bed (1,40x2,00)
Keukentje met koelkast
Optioneel toilet/douche
Dubbele cabine
Onderdelen in zijderoute landen voorradig,
Repareerbaar met eenvoudige middelen.
Voldoende bodemvrijheid
Achterhoek liefst zo groot mogelijk
Fans ivm warmte
Dieselverwarming
Gaskoken
Bergruimte voor gezin dat ook gewend is 2 weken met de fiets op kampeervakantie te kunnen
Solarvoorziening op dak
Watervoorziening
Bearlock
Berijdbaar met rijbewijs B (zodat we beiden kunnen rijden en er geen C rijbewijs gehaald hoeft te worden).


Met dit lijstje gaan we op pad en nog geen flauw benul van budget. Na wat campers bekeken te hebben, valt die categorie af. Te duur, te mooi of finaal afgeleefd. We belanden dan in de kampeerbussen. De Volkswagen T4 synchro, maar ook de James Cook Mercedes, weliswaar geen 4x4 maar wel een bus die je overal brengt zeggen de kenners. Mercedes lijkt het merk dat overal rijdt waar wij naar toe gaan. Oh ja, Toyota ook. Volkswagen valt af.

We lopen op een haar na een mooie MB James Cook mis en worden dan gebeld door een zekere Hans in Weesp die iets voor ons kan betekenen. Hij kent een Toyota Landcruiser die omgebouwd is tot camper. Hij heeft wat foto’s voor ons. Samen kijken we naar de foto’s, wat een gaaf ding! Het blijkt een Toyota Landcruiser te zijn, een BJ 75 uit 1986 met een 3.4 diesel. Niet stuk te krijgen verzekeren de kenners ons en mocht er iets stuk gaan dan kan elke zichzelf respecterend monteur hem maken. De inrichting is er uitgehaald en Hans biedt aan om een nieuwe inrichting te maken door een bevriende boteninterieurbouwer. Wij zijn na een tiental bezichtigingen (tot zelfs in Duitsland) het zoeken zat en dit hoort zich goed aan. Budgettechnisch klopt het ook allemaal. Binnen budget zal Hans alles in orde brengen, van de import (auto staat in België) tot en met de oplevering. Ongezien besluiten we Hans te volgen en over te gaan tot aanschaf. Een niet alledaags besluit voor ons dat we de komende maanden nog betreuren.

Na een hoop gedoe met de planning, vervolgens lekkages en allerlei houtje-touwtje oplossingen, is de maat vol. Dit is geen magische helper maar een magische prutser. Wegwezen dus. Dan kom ik in contact met Rocco uit Beesd, die wel vaker overland auto’s heeft geprepareerd.  Dit blijkt een goede zet. Rocco heeft wel verstand van zaken en loodst ons de laatste maanden voor vertrek door de noodzakelijke reparaties en preparaties. Toch ook hier geen garanties. Rocco's adagio: “Zonder pech geen verhaal” is  behoorlijk relativerend. Hij heeft gelijk gekregen.

Introductie

Stap 1

Stap 2